Musik: Roo Panes - Paperweights recension

Jag vaknade till smset av att en utav mina nybeställda Lp-skivor anlänt på posten. Det tog inte många minuter innan jag satt i bilen på väg dit för att hämta ut den och förrän jag var hemma igen med den i min hand. Jag beställde två skivor och den som hämtades ut idag var Roo Panes Paperweights. Omslaget är väldigt vackert och baksidan enkel. Typsnittet är lätt att läsa och färgvalet sparsamt. Jag gillar enkelheten trots att där är så mycket som händer i cirkeln på framsidan. I innersta cirkeln på plattan syns samma tryck som på omslaget vilket känns lite väntat. Den röda tråden är fin, rent visuellt. Den sparsamma texten fortsätter dock här med. Vanligtvis syns låttitlarna här. Paperweights talar inte om vilka spår som spelas på de olika sidorna. Det kan vara ett smart drag för det låter den som lyssnar ge sig tid att lyssna igenom hela albumet istället för att hoppa över guldkorn men även ett dumt drag där man kanske är otålig, orkar inte och lyssnar på låten man vill finna på annat håll istället. Jag personligen kan ju inte se den typen av människor intressera sig för vinylskivor från allra första början så jag lutar väl mest åt att det är ett genomtänkt och smart drag.

Låten som fick mig att vilja köpa albumet var Lullabye Love (spår 4, A sidan - för den otålige) och det är en liten besvikelse att låten inte spricker ut med samma känsla på albumet som när jag lyssnar på den över youtube tillsammans med musikvideon även om låten fortfarande är bra med sin underbara text och mysig musik.

Övriga låtar håller samma känsla, Roo Panes röst håller en jämn fin ton som omsluter allt runtomkring, fångar upp, håller kvar. Det är som en varm kram att lyssna igenom Paperweights. Jag ångrar inte mitt köp, jag kan inte sluta lyssna igenom låtarna!

Foto ovan funnet på google
Okej så vem är då Roo Panes? Jag har aldrig hört talas om honom innan jag hörde Lullabye Love och nu sitter jag och försvinner bort till Paperweights. På några dagar har Lullaby Love blivit en utav mina mest spelade låtar. Vem är han?

Roo är en engelsman född 1988, en singer-song writer som varit aktiv sedan 2012 och gett ut 3 ep och 2 album. Hans första album, Little Giant gavs ut 2014. Egentligen heter han Andrew Panes men använder som artist sitt smeknamn Roo istället. Smeknamnet fick han när han föll i en flod som liten efter Nalle Phu karaktären Ru (Roo på engelska). Ni vet Kängus lilla unge? Namnet valdes för att en liknande incident hände karaktären. Han har två systrar varav en är hans tvilling. Tack wikipedia för onödig info om människor jag aldrig tidigare hört talas om.

[Blandat], [Musik/Sång/konsert] | |
Upp